“H ταυτότητα του ελληνικού τοπίου στα arcade games”

Περίληψη

Η εικόνα του τόπου σήµερα, στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, της προσοµοίωσης και της χωρικής επαυξηµένης πραγµατικότητας, εµφανίζεται διευρυµένη και ευµετάβλητη. Οι χώροι που αναπαράγονται ή κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου, µε τη χρήση ψηφιακών µέσων διαχειρίζονται µε έναν νέο τρόπο την έννοια της ταυτότητας, αντανακλώντας τις πολιτισµικές αξίες της εποχής τους. Ειδικότερα, τα βιντεοπαιχνίδια, αποτελούν ένα από τα σύγχρονα πεδία µέσα από τα οποία οι σηµερινοί χρήστες βιώνουν υβριδικές σχέσεις µε τα εκάστοτε περιβάλλοντα, ενώ ταυτόχρονα εκπαιδεύονται στον πολιτισµό µε έναν παιγνιώδη τρόπο. Η παρούσα µελέτη διερευνά την εικόνα του ελληνικού τοπίου στα βιντεοπαιχνίδια, η οποία άλλοτε συνδιαλέγεται µε διαχρονικές αξίες και εντυπώσεις ενός οικείου τόπου και άλλοτε περιγράφει εναλλακτικά στοιχεία της ελληνικής πραγµατικότητας, δηµιουργώντας πολλαπλά φανταστικά σενάρια και αφηγήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η έννοια του τοπίου στα βιντεοπαιχνίδια αναφέρεται σε διαφορετικές όψεις του, όπως το δοµηµένο τοπίο, το πολιτισµικό τοπίο, το ιστορικό τοπίο κ.ά. Η µελέτη εστιάζει στην περίπτωση των βιντεοπαιχνιδιών Arcade, τα οποία κατανοούνται ως η αφετηρία των σύγχρονων βιντεοπαιχνιδιών και των οποίων η αφαιρετικότητα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς επιχειρούν να επικοινωνήσουν γεγονότα, ιδέες και σύµβολα µέσα από ένα απλό αναπαραστατικό λεξιλόγιο, χαρακτηριστικό το οποίο βρίσκεται σε διάλογο µε τις πρακτικές του marketing. Εκκινώντας από τη βάση δεδοµένων που δηµιουργήθηκε στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράµµατος «Το αστικό τοπίο στα βιντεοπαιχνίδια – αναπαραστάσεις και χωρικές αφηγήσεις» στο ΠΘ, καθώς και από την παρατήρηση ότι το ελληνικό τοπίο στα παιχνίδια αυτά αναφέρεται στην ιδέα της πόλης, η µελέτη αναζητάει πιθανές τυπολογίες αναπαράστασης του ελληνικού τοπίου στα συγκεκριµένα παιχνίδια, ενώ παράλληλα θέτει ερωτήµατα σχετικά µε την εν δυνάµει ανάγνωσή τους στο πλαίσιο της κατασκευής και της προβολής της ταυτότητας του τόπου.

More info.